fredag 27 januari 2012

i-lands problem, jo, ja, absolut

men ett problem, never the less...

jag samlar på glas, Lovisa, en glasservis som Duka tog fram på tiden det begav sig kan man säga... sedan gick Duka och lades ner och snipp, snapp snut, där tog sagan slut... eller inte riktigt men nära på... den här glasservisen görs inte längre MEN man kan få tag i glasen på några ställen, varav ett är en butik i Kungälv, sisådär praktiskt och lägligt kan man tycka eftersom jag bor där...



Har 10 vinglas och nästan lika många selterglas, och vet att selterglasen är kompletta till antalet (12) fast jag har inte fått alla än då de liksom delas ut i födelsedagspresent och julklapp... vinglasen trodde vi att jag hade komplett antal, men hur jag än räknar nu så får jag dem bara till att vara 10... så jag tänkte helt enkelt komplettera med två till, och skulle jag helt plötsligt stå där med 14 glas så gör ju inte det något... glas är sköra, jag är fumlig... det kommer att gå glas i kras så att säga...

Så när jag fick tummen ur förra helgen att gå och köpa mig mina glas så hade jag väl inte riktigt koll på vilken storlek och modell det egentligen va jag skulle ha... men tyckte nog att det glaset tjejen i butiken tog fram som det som borde vara det jag skulle ha var lite litet... eh... lite... det jag skulle ha är på 34cl... det jag köpte då var på 22cl... det såg ju ut som ett stort snapsglas i jämförelse!


och så kan man ju inte ha det! Så nu har jag fått lämna tillbaks de där två glasen och beställt två av rätt sort... håller nu tummarna för att de finns att få tag på... det är så typiskt... jag började samla på Blå Blom servisen från Rörstrand när jag tog studenten... har nu hel mat och kaffe-servis... men det var lika samma där... efter några år så meddelar Rörstrand att just den  modellen skall tas ur produktion... och så började jag samla på Lovisa-glasen, för att den passar så bra till Blå Blom... och några år senare så tas även den ur produktion... det går ju troll i detta!

Men när trollen har gått klart så kan jag ju bara hinta om att det är så galet fint när man dukar med Blå Blom och Lovisa tillsammans!!! Skirt och lite gammaldags sådär, vit linneduk och vita linneservetter... åh, längtar så tills den dagen man kan ha ett stort matsalsbord och duka upp till stora middagar!

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. åh, likörglas, det kanske man ska skaffa sig innan de är helt finito! Champagneskålarna är också sagolika! fattar inte varför man lägger ner en så fin glasservis... det finns ju bara "moderna" kvar nu... vilket ju faktiskt inte passar till allt! kram!

      Radera
  2. Förresten, vilken gullig kommentar jag fick av dig när vi hade haft kakkalas. Blev så glad!
    Kram igen. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh va mysigt! Den var ju från hjärtat såklart! Och det såg ju så galet gott ut alltihop!!! Fick slita mig från bilderna för att inte kroppen skulle tro att jag hade övergett min lchf-runda =D kram!

      Radera
  3. Eller så kunde du ha tänkt; "Om jag tar dessa kan jag dricka TVÅ glas vin istället för ett"? Hihi! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja, så kan man ju tänka! Du är så inovativ! =) fast så tänker jag ändå, med de stora glasen alltså! =) blir så bra så!

      Radera
  4. Och jag kommer gärna, helt självinbjuden.. :-) och äter middag hos dig när jag har vägarna förbi.

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!