måndag 9 januari 2012

Hur svårt kan det va???

idag, mitt på dan, 13:37, typ, ringde min mobil... jag har ett sådant jobb att jag allt som oftast har möjlighet att svara när det ringer, så också idag... då var det en tjej som ringde i uppdrag för något premiepensionsföretag och börjar fråga mig om min premiepension... helt utan att fråga om hon stör mig eller om det är lämpligt ringer hon och ställer en såpass stor fråga ändå... för jo, jag tycker det där med pensionen är stort... det är galet långt bort antagligen lika många år till som jag har levt... men även då vill man ju kunna leva...

så jag kände lite att jag inte ville ta det där och då, i ett kontorslandskap, på arbetstid... särskilt inte som jag knappt har koll på hur jag har allt sånt där placerat (allt... det var nog att ta i iofs...)... dessutom är jag nöjd med hur jag har det (tror jag... inget man kan spekulera i sådär görmycket nu kanske? Eller? Jag kanske gör fel där, men så är det...) detta sa jag till den här tjejen, som blev mer och mer kort i tonen... och svarade att " då ringer vi upp dig en dag när du har mer tid!" Vilket ju iofs är helt rätt taktik av henne, men den rätta taktiken blev helfel när jag då svarade att jag ju är nöjd som det är och hon snäser tillbaks något om att det faktiskt är stor skillnad på marknaden och att det kan göra stor skillnad i hur jag placerar mina pengar idag... vad jag svarade???

-" då får jag stå för det misstaget, men jag är INTE intresserad! Tack för att du ringde!"

Visst, alla kan ha en dålig dag, hon hade kanske mötts av massa samma svar som jag gav henne... men fräs inte åt mig,  och framför allt inte när jag talar om att jag jobbar, underförstått att hon faktiskt stör lite grann, att jag är nöjd med hur jag har det och att nej, jag är inte intresserad... lugnt och trevligt...

Jag brukar inte bli arg på telefonförsäljare... brukar på att de bara gör sitt jobb och att man inte ska snäsa av någon bara för därför... men vem fan har sagt att det är okej att vara mer envis än en treåring som vill ha lördagsgodis en torsdag??? Vem fan har sagt att det är okej att spotta och fräsa åt en kund?? Hur svårt kan det vara??

Tur för henne att jag inte kommer ihåg från vilket företag hon ringde... och på riktigt så hoppas jag bara det var en dålig dag... annars kommer det inte gå bra... det är få människor jag önskar att det inte ska gå bra för... folk som gör sitt jobb är inte någon av dem!

och på tal om fel person på fel plats... jag fick ett sms till en kvinnoklinik idag... där jag iofs varit en gång... så det är inte konstigt att de har mitt nummer... men det var inte jag som var kallad, det var inte mitt namn som stod där tillsammans med tid och datum... vilket ju kan vara lite dumt och känsligt... och jag har inget direkt behov av att gå dit igen på ett tag heller... ringde upp och sa som det var, tänkte att den personen som var kallad kanske ville få en chans att få reda på att hon var det... Kan ju vara käckt tänkte jag...

Så jag ringer dit, till kliniken för att tala om, på ett snällt sätt "gör om, gör rätt!"... Blir kopplad från växeln till rätt ställe... men först är det bara tyst i luren... först när jag lite undrande säger "hallå?!" så svarar någon med trött stämma "jaaa??" varpå jag får fråga vart jag har kommit... Är det verkligen ett bra sätt att bemöta folk som ringer in om man sitter i receptionen??? När jag sedan förklarar mitt ärende så känns det nästan som om det är jag har gjort fel... och sedan när jag lägger på så är det jag som tackar för samtalet... för det kändes som om det var jag som skulle göra det... vilket jag kan tycka att det inte var egentligen, men den där tjejens ton fick mig ändå att känna så... på riktigt... hur svårt kan det va?

och nej, jag har inte alltid jobbat på kontor, jag har både stått i delikatess, suttit i kassa, jobbat på café och restaurang, haft med stressade, trötta, griniga, besvärliga och irriterande kunder med "kunden har alltid rätt-attityd" att göra... men bitit ihop, DET har jag... och sedan gått in bakom någonstans och sparkat i väggen och stampat HÅRT i golvet... och just som jag skriver detta så slår det mig att jag ju faktiskt jobbar med kunder flera gånger i veckan nu med... på mina pass, innan mina pass och efter mina pass... men då är alla så glada och trötta så då är det väldigt sällan någon ens är i närheten av att vara besvärlig! Svårare än så är det alltså inte... man får trötta ut dem först!

Oj, va långt det blev om en liten bagatell... eller två... ja, faktiskt två bagateller och lika många självklarheter... kan det bero på långledigt och ringrostighet kanske? Så kanske det är! (hos dem som jag pratade med alltså... själv har jag ju jobbat hela tiden... inget ringrost här inte! lite trött bara!)

4 kommentarer:

  1. Alltså de där pensionsväljarna... Blir tokig på dem.. De ringer i tid o otid hit o jag har oxå sagt vänligt men bestämt nej tack... O vem vet om vi verkligen får pension från staten den dagen vi går i pension?? Nej de gäller nog att spara själv!
    Kram i massor K

    SvaraRadera
  2. Att bli snäst åt och idiotförklarad gör mig väldigt arg. Bra svar du gav. Fel sms har jag också fått. Det är inte kul.

    SvaraRadera
  3. Det finns tyvärr måååånga människor som sitter på fel plats. Man funderar på allvar på hur arbetsgivarna genomför sina rekryteringar.... :-P
    Vitsord och referenser kan ju inte bli/vara så bra för såna människor!

    För övrigt vill jag bara tillägga. Jag har sen start jobbat på kontor (fast med olika yrken). Det spelar väl ingen roll om man har gjort det eller inte, man borde väl ändå ha full koll på om man bör eller inte bör snäsa åt folk? ;-)

    SvaraRadera
  4. Äppelblomman - Jag tycker allt är ett sammelsurium av olika grejer man ska tänka på och så kanske det inte ens finns något till oss... helt rätt, man får spara själv! KRAM!!!

    Singelmamman - nä, precis, man blir förbannad, ingen go känsla! Framför allt tycker jag det är lite läskigt att de skickar fel sådär... det kan ju vara känsligt! kram!

    Västgötskan - Visst är det tyvärr så... jag blev så förvånad att jag råkade ut för två praktexempel på en och samma dag bara! Klart man ska veta hur man ska bete sig även om man sitter på kontor, även där har man ju kundkontakt/personkontakt! Hyfs och sånt ska ju komma från barnsben! Men jag tror det är lättare att tappa tålamodet i butik eller med ständig direktkontakt med folk/kunder (samma sak, men jag anser att alla, även jag själv, blir lite pompom när de går in i en butik... som om något blockeras typ...) =) kram!

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!