måndag 16 maj 2011

ingen vanlig måndag... road trip - dag tre!

vaknade av att mamma väckte mig imorse... hon skulle ut och promenera... undrade om jag ville följa med... man vill ju inte vara sämre så visst ville jag det... galet sömndrucken och nästintill sovandes traskade vi runt i Rättvik imorse... härlig start på en bra dag helt enkelt!


Sedan stack vi till Mora, via Nusnäs... klingar det en klocka?? Om inte så är det där man gör Dalahästarna... i en liten ort på landet görs Sveriges internationellt mest kända symbol... en liten trähäst i kulörta färger... fick se när de målade dem... galet svårt verkar det vara... inte utan att man kände lite för att gå fram och killa tant...



och när man går där och ser alla fina hästar, alla fina slöjdssaker... som jag kanske inte riktigt vet hur jag ska anamma... för var i mitt hem skulle en sådan passa in... men ändå så är de ju fina... en dalahäst, är en dalahäst är en dalahäst liksom... så jag insåg att jag nog vill ha en... fast inte någon med färg... och inte någon sådär väldigt täljd och färdig... fick tillslut hittat ett "ämne" som jag tyckte om i verkstan... en av killarna som jobbade där hjälpte mig att fixa till benen lite... så nu har jag en egen häst... ett eget projekt också... den ska sandpappras lite och sedan målas... vit... kommer bli en finfin totto! En souvenir på mitt eget lilla vis liksom!

Vidare till ett soligt Mora... i Mora går man ju i mål när man åker Vasaloppet... det måste man ju spana in... målet alltså.... tänk om man skulle få för sig att åka någon gång... då är det ju praktiskt att veta vart man ska! Traskade även bort till Zorn-museet och Zorn-gården, men visningarna började inte än på en stund och vi kände inte att vi hade tid att vänta... det får bli en annan gång helt enkelt!






Efter Mora-trask var det åter dags att åka tillbaka till Rättvik, fixa lite och sedan åka upp till morfars goda vänner... som även är familjens goda vänner... blev bjudna på dundergod middag och sedan åkte vi allihop till Styggforsen där vi spred morfars aska för ett år sedan... Det är så underligt med Styggforsen... jag har varit där några gånger de senaste åren och ändå slås jag varje gång över hur mäktigt det är där... och en otroligt fin plats att göra något minnesvärt på...

 


Imorgon åker vi hemåt igen... det är alltid en dag för lite i denna vackra bygd... skulle kunna tänka mig att stanna hela veckan tror jag... eller bosätta mig i en liten röd, timrad stuga här uppe... omvandla göteborskan till dalmål och rota mig som morfar gjorde... fast nä... det känns ändå lite långt till det jag tycker allra mest om...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!