tisdag 27 mars 2012

SMART mål

jo det är faktiskt så att jag har en examen från IHM-business school... i marknadsföring och ekonomi... och sedan blev jag designer... men det är ju så, livet slänger ut bananskal som man kan välja att hoppa på eller inte...

hur som helst, Monstermalla skrev en kommentar ang. "mitt nya liv", undrade vad jag hade för mål. Vilket ju är en väldigt viktig del i en satsning... att veta vart man vill, vad man vill uppnå... annars är det svårt att styra sig dig...

När man börjar nya liv varannan måndag blir man tillslut ganska avtrubbad på målet... det kommer som en vana... men det kan kanske vara en god idé att uppdatera sig...

När jag pluggade på IHM lärde vi oss att mål skall vara SMARTa:
  • Specifikt
  • Mätbart
  • Accepterat
  • Realistiskt
  • Tidssatt
Ska jag följa den formeln/mallen, vilket jag ju ska (så det där diplomet jag har på väggen får en innebörd.. fast nä, det stämmer inte, IHM var något av det bästa jag gjort!) så blir det såhär:

S - viktnedgång och tilltightning
M - till 57kg och deffad kropp (inte överdrivet men så man ser att det finns muskler)
A - jo, jag har accepterat det, är överens med mig om att det är ett bra mål
R - borde gå, det är inget orimligt med det hela
T - sex månader... det innebär att v.38 ska jag vara fit for fight... som en litet pralin!

Man kan kanske tycka att sex månader, 26v. är lång tid, men sist jag gjorde en sån här satsning så hade jag PT och en jävla disciplin... la ner hela min själ i mitt nya leverne... blev ganska manisk faktiskt... då tog det ett halvår... jag vill inte bli lika manisk igen... men jag ger det ändå ett halvår! Det skulle ju vara realistiskt... min kropp fattar inte sånt...

Eller så sätter jag rätt och slätt denna som målbild...

bilden är lånad

2 kommentarer:

  1. Jag önskar att jag också var bättre på att sätta mål och att nå dem. Det är ett av mina mål. :-)

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!