torsdag 20 december 2012

Sjömannsbiff a la Minininis

Kan väl knappast skryta med att ha kommit på receptet själv iofs... men jag höftade lite, som alltid... tog lite inspiration från olika håll och gjorde en egen, högst vanlig, klassisk variant av en, i mitt kök, bortglömd husmansrätt... detta blev väldigt mycket mat, räcker säkert till 6 vuxna! (eller som i mitt fall, en sabla massa lunchlådor!)

ser nu att det hade varit snyggt med lite hackad persilja på toppen,
när den är klar alltså!

900g lövbiff på högrev (eller vilket kött de nu valt att skära lövbiff av när du handlar)
3 stora gula lökar
10-12 stora potatisar (mjölig sort, typ King Edward)
smör att steka i
salt och peppar
1 flaska öl (ljus lager, Buddweisser tog jag)
2 buljongtärningar
3dl vatten

skär potatisen i 0,5cm tjocka skivor
strimla löken
dela köttet i mindre bitar

Lägg, i en smord ugnsform, ett lager potatis i botten, salta lite och lägg sedan på ett lager brynt kött och toppa med stekt lök och så håller man på så, avsluta med potatis. I de flesta recepten står det att man ska bryna köttet först och sedan göra sky av det som är kvar i stekpannan, men jag stekte köttet allt eftersom, varvade med att steka en omgång lök när det var dags för ett lager sådant osv.

salta och peppra och häll på öl och buljong, täck hela formen med aliminiumfolie och ställ in i ugnen, 200grader i 45-60min.

inte alls så jobbigt som jag först trodde, sabla gott och ja, en klassiker helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!