fredag 21 december 2012

bättre lycka nästa gång...

...tänkte jag och snodde ihop en ny omgång chokladkola med sting... förra gången jag försökte mig på den gamla klassikern så råkade jag ju bli lite ivrig och höjde temperaturen på spisen så det hela brändes vid en smula, innan röran nått rätt temperatur.... det resulterade i en sabla god men lika mjuk kola... svår att packetera och hantera om man inte äter den direkt från kylskåpet, typ... så ja, idag gjorde jag om, och fegkör på låg temperatur så att det inte ska brännas vid...

pepparkakorna är utbakade... kanske de fulaste pepparkakorna i mannaminne, men goda som skam! Degen jag inte orkade göra vid rev jag på rivjärnet samtidigt som jag vispade upp ett ägg i hushållsassistenten och slängde sedan ner rivet däri och fortsatte låta det vispa ihop sig till en jämn, ganska tjock smet. Klickade ut i små toppar på en plåt och tjongade in i ugnen på 175grader i ca.5-7min kanske... har ingen riktig koll på tiden faktiskt, de blev klara ändå! Och jättegoda, som skånska pepparkakor nästan!

Så nu är pepparkakorna, biscottisarna och kolan klar... kanske att det blir knäck också och eventuellt vit tryffel... kanske... vi får se... det blir inte idag iallafall... idag hoppas jag bara att jag lyckas med kolan också, sedan är jag nöjd och rundar av tror jag minsann!

4 kommentarer:

  1. Jag gjorde två satser kola.
    Den första blev kanon, den andra blev sockrig och mer som fudge i konsistensen.
    Men äh, jag tar med dem till julbordet.
    Det finns säkert nån sockergris som gillar dem. ;)
    God jul fina Nina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rörde du i kolasmeten medan det kokade? Då kan det ju sockra sig! men ja, precis, ta med dem till julbordet och låt sockerråttorna äta ändå! Säg att det ska vara så på den sorten! God jul!

      Radera
  2. Så präktigt. Jag har inte gjort ett godis. Men jag köpte hem en låda Paradis. Och badade jycken. Ungefär samma. Tror jag. Nästa år. Då jävlar... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, ja jag kan vara galet präktig... knypplar spets och sådär... men absolut, en låda Paradis och jyckebad är helt klart samma sak! =)

      Radera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!