torsdag 20 december 2012

Biscotti-bonanza

Ja, jag gjorde ju biscottisar igår också... en saffransvariant och en polka... De med saffran tog jag recept från Leilas Piece of cake... men jag tycker de blev sådär... (vågar man skriva det om något hon gör?!)... och polkabiscottisarna fick jag tipset av från Söta Saker... det blev inte det receptet jag använde igår, men jag har för mig att det blev bättre när jag gjorde det förra året än de jag gjorde igår... men eftersom de igår blev rätt bra ändå, av ett lite hopplockat recept sådär som man så lätt gör så tänkte jag att jag skriver ut det, eftersom det var så sabla enkelt!



70-100g polkagrisgodis (jag tog käppar, såna man hänger i granen)
4dl vetemjöl
2dl strösocker
1msk vaniljsocker
½tsk bakpulver
1 nypa salt
2 ägg
1msk vatten

krossa polkagrisgodiset i mortel eller lägg i en plastpåse, vira in i en kökshandduk och gå bananas med en hammare tills det är lagom krossat (ska bara bitar, inte bara pulver!!!). Blanda alla torra ingredienser i en bunke, rör ner ägg och vatten... jag gjorde detta i en hushållsassistent men det borde funka bra med elvisp.

Dela degen i två delar och rulla ut till rullar (ca 2-3cm i diameter), lägg på plåt (med bakplåtspapper, godiset smälter och det blir rätt kladdigt!) låt gå i ugn 175grader i 25min.

Tag ut plåten, sänk värmen på ugnen till 100grader. Skär längderna i 1,5cm breda skivor, lägg dem på högkant på plåten och ställ tillbaks in i ugnen igen. Låt dem stå där och torka i ca. 60 min.

görgoda... lite farliga för tänderna kanske, men sånt får man ta! livin' on the edge liksom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!