tisdag 27 september 2011

Tack för musiken!

visst trodde du att du skulle behöva läsa ytterligare en rad eller två om Håkan Hellström nu? Jo då, erkänn! Men det ska inte bli så nu... för även om jag tycker att det är något av det bästa som finns, så finns det fler bland det bästa som finns...

satt och blippade runt och hittade på SvtPlay lördagens program av Tack för musiken... med Lars Winnerbäck...  (länken fungerar bara t.o.m fredagen den 21 oktober, så skynda, skynda!!!) förstod inte riktigt hur jag hade kunnat missa detta... men så slog det mig plötsligt vad jag gjorde i lördags och då är det inget mysterium ängre... hur som helst... vet inte om jag kan tänka mig att det kan bli mycket bättre än så.

Lars Winnerbäck är inte direkt känd för att ge intervjuer, än mindre ställa upp i tv. Och så sitter han där, denna vackra man, í ett program om honom själv med sin oerhörda ödmjukhet och bara är helt fantastisk! Med de finaste texterna, de fantastiska nyanseringarna...någonstans så vill man ju bara krama honom liksom!

Tyvärr har jag själv bara sett Winnerbäck live en gång... i Lysekil sommaren 2008... en helt fantastisk konsertkväll med Miss Li, Maia Hirasawa och Lars Winnerbäck... minns det som igår... det var magiskt... fast jag tyckte det var synd att han aldrig spelade "Kom änglar" den kvällen... Kom änglar var den första LW-låten som jag riktigt fastnade för, som plaskade till rakt i hjärtat och som jag aldrig kommer att sluta älska...


texten är ju helt makalös... och i all makalöshet så sticker ändå denna biten ut lite extra!

O jag somnade den natten i tron på att allt var en del
i en kärlekshistoria
men det visa' sig dagen därpå att jag hade gjort fel
när jag gav dig en gloria
Och den stund som jag kände som nära var blott alvedon
och dom himmelska ben som jag ville förtära dom gick
där ifrån ....

Men det finns många fina... Hela Daugava-skivan är galet bra... "Om du lämnar mig nu" har verkligen varit min "fender i gästhamnen" de senaste åren... vad nu det kan betyda... men bra är den iallafall... "jag är hos dig igen" och "hugger i sten" likaså...

vilken Lars Winnerbäck-låt är din favorit?

2 kommentarer:

  1. hugger i sten. så himla bra,

    jag har sett honom live 5 gånger.

    SvaraRadera
  2. Erkänner att jag har ingen koll på Lars W, min syster har pratat om honom i många år och sett honom flertalet gånger. Denna låten var fin, skall lyssna lite så återkommer jag.
    Hörde talas om en tjej så kan lyssnade på Youtube, jag gillar inte Mikael Wiehe men Sofia gör låten jättebra. http://youtu.be/YwzTQsaWvXo

    Kram

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!