onsdag 14 september 2011

Nästan elakt, jag vet...

... men jag har väl aldrig sagt att jag är helt och hållet, genomgående snäll??? Vill bara kolla så jag inte gjort någon falsk marknadsföring... för helt genomgående snäll är jag nog inte, hur jag än försöker... och självklart försöker jag... eller så är det snällt att informera dig om att det finns godsaker väl värda att pröva... beror ju på hur man ser det helt enkelt!

fick nys om något som heter Ryttarkaka... googlade det hela och insåg att det är väldigt tur att lördagen närmar sig med stormsteg! På riktigt... det måste ju vara kakornas kaka??? Den ultimata kaloribomben liksom! Om man inte räknar med min chokladkaka med hallon och vit chokladmousse också förstås... den går inte av för hackor heller... på något vis faktiskt!

men vi börjar med Ryttarkaka... har du ett superduperrecept på denna?? vill ju inte bara gå på oprövade kort, helt, för mig, källa kollat recept liksom!  så har du ett favoritrecept av denna, vad verkar vara en helt sagolik tillredning (Emma??) så dela med sig, tack!

Den där chokladkakan jag nämde tidigare är i grunden en vanlig kladdkaka, frysta hallon på och sedan en vit chokladmousse on top... kan ju inte gå fel helt enkelt!

Kladdkaka

2 ägg
3dl socker
1msk vaniljsocker
4msk kakao
1nypa salt
Ev. lite cayennepeppar (ger en fyllig smak)
125g smör
1½dl vetemjöl

Smöra och bröa en rund form (med löstagbar botten) sätt ugnen på 175o
Smält smöret i en kastrull och ställ åt sidan för att svalna lite. Under tiden rör ihop ägg, socker, vaniljsocker, kakao och eventuellt cayennepeppar i en bunke (obs! Skall EJ vispas!!!). Vänd ner vetemjölet och häll upp smeten i formen. Ställ in i ugnen i ca.25min.

Låt stå och svalna innan du häller på ett lager hallon (gärna frysta)

Vit chokladmousse

3 dl vispgrädde
200 g vit choklad
2 äggulor

Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp äggulorna i en stor bunke. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Vänd ner grädden.

Bred ut moussen över kakan i formen. Täck med plastfilm och frys i minst 3 tim. Låt tårtan stå framme ca 30 min före serveringen.

OM man vill så gör man bara kladdkakan, världens enklaste recept på saker man brukar ha hemma!

För extra  maffig kladdkaka, (om man bara väljer att göra kakan, med chokladmoussen blir det mäktigt nog kan jag meddela!) kan man välja mellan tex.
·         Daim (tre vanliga bars brukar bli bra, bryt i medelstora bitar så får man kvar krunchigheten när kakan är klar)
·         Mini marshmallows
·         Polly
·         Dumlekolor

OM du vill ha i lite extra godis kan det vara smidigt att hälla i hälften av smeten i formen, strö över godiset och sedan täcka med resten av smeten innan man ställer in i ugnen i ca.30min.

jo, jag brukar som sagt snurra in och köra lite extra terror på mig själv när jag dietar... verkar ju riktigt korkat när jag tänker efter... så jag låter bli att tänka efter och längtar till lördag igen...

men du kan vara lugn, jag ska inte förstöra allt svångremmande med att morfa i mig en massa smaffs och så, det blir lite lagom och sedan kör man lite mer proteiner och hyfsat strikt kosthållning nästa vecka också... så som livet alltid bör se ut... tydligen...

1 kommentar:

  1. Jag tror nästan att Du har hallucinationer...... :-) Kram

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!