tisdag 10 april 2012

Minininis goes husmor!

ja, ta mig tusan och dra mig baklänges, tro det eller ej, tösen fick ett ryck och håller just nu på som bäst att bakar knäckebröd (LCHF-iga)... eller det var inte så mycket som ett ryck som att Fia bjöd på dessa i söndags till frukost och det var så vansesinnigt gott att jag raskt kom till insikt att jag hade två val... antingen sno med mig det som fanns kvar av det hon hade bakat, ELLER be så hemskans snällt om receptet och baka egna..

jag gick på det andra alternativet, blir så mycket enklare så, dels stämningen mellan mig och Fia tänker jag och dels att förse sig med mer när denna omgången tagit slut... för jo, det kommer den att göra ser du! Vet du hur jäkla, sablans gott det är att ha något att smeta ut osten på när man äter ost??? Ja, det vet du med all säkerhet... men har kanske inte reflekterat över det då det där med att det finns någonting att smeta på är brukligt tillbehör i osteriandet...

Själv är jag egentligen inte jätteförtjust i kexdelen av "ost & kex"-scenariot... lite som pasta, ris och potatis tycker jag att det är lite sådär utfyllnadsmat... det tar onödig plats för the real deal liksom... men, och detta är faktiskt ett problem värt att ta upp (iallafall lika mycket värt att ta upp som många andra saker som dryftats här)...

Föreställ dig att det står en paket ost framför dig av typen Cantadou eller någon liknande... i paketet står en liten kniv... du tar lite ost på kniven och sen... ja vad fan gör du sedan!!??!! Inte tusan kletar man osten på vänster pekfinger, stoppar in fingern i munnen och anser sig ha betett sig på ett vuxet och civiliserat sätt... nä, man letar efter den där kexbiten, eller paprikabiten för all del, att föra över osten på innan man inmundigar den lilla godbiten...

så, vad göra? Jo, antingen så rycker man på axlarna åt sin ociviliserade stil och fortsätter smaska i sig mjukost med fingarna... eller så, och hör nu noga... eller så bakar man eget knäckebröd!

Svårare än så är det tydligen inte!



Nu står plåtarna i ugnen... sedan ska de hinna svalna och sådär också innan jag kan kasta mig över dem, bryta i bitar och inmundiga och avnjuta en liten "ost & kex"-stund... nästan så man skulle öppna en flaska rött också... men nä, någon måtta får det vara! Fast det är ju ändå lillfredag tänker jag... men nä... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!