tisdag 29 mars 2011

minnen av en blåhårig dam

jag skrev ett inlägg igår, en fylla-i-lista som jag hittade när jag googlade runt lite... i den skulle man bland annat nämna namnet på sin musiklärare... min favorit bland dessa var en mycket tjusig dam med blått hår, Irene Blomqvist som vi hade på mellanstadiet... galet musikalisk, tjusig som få (alltid höga klackar) inspirerande och superdunderduktig... jag verkligen älskade henne, hon va den första som såg att jag inte kunde läsa noter, att jag spelade på gehör... då hade jag tagit pianolektioner i två år... tappat allt intresse för att spela piano och Irene fick mig att tycka att det va skoj igen. Sen flyttade hon tyvärr alldeles efter att jag hade börjat ta lektioner för henne, så min pianokarriär stannade vid Do Re Mi ur Sound of Music...

Irene spelade även klassisk musik för oss, Edvard Griegs Peer Gynt, och berättade sagan för oss så att vi skulle kunna ta det till oss. Det slutade med att jag gick hem och önskade mig skivan i julklapp... min första LPskiva blev den,  Peer Gynt. Jag va tio-elva år då.

det roliga med detta är att en bloggvän, Bom Sicka Bom  som förutom att vara galet snäll och trevlig och alltid lämnar underbara kommentarer, skriver sagolikt vackert och ärligt om livet och familjen, känner igen min blåhåriga musikfröken som sin blåhåriga musikfröken... vi känner ju inte varandra sedan tidigare, har aldrig träffats... och så har vi en gemensam nämnare så långt tillbaks i tiden, som uppdagades pga. bloggfantasibrist, google och en fånig lista!

Ulrika, jag tror det är denna du menar... morgonstämning ur Peer Gynt... (eller Åses sång kanske...)


Undrar vad Irene gör nu... hade varit roligt att träffa henne...

3 kommentarer:

  1. OJ nu måste jag fundera..vi hade lite olika musiklärare, jag tror dom var rätt kassa tidvis på min skola. Dom satte i ett kasettband i en spelare, gav oss böcker och sidanvisning och så skulle vi sjunga. Haha

    SvaraRadera
  2. Visst var det den jag menade! Jag kikar in här i morgon bitti, och lyssnar igen!
    Ja, hon var verkligen en fantastisk lärare! Har ingen aning vad hon gör idag.
    Tack, Nina, för denna uppmuntran!
    Hoppas du har haft en trevlig kväll med dina sykompisar!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Denna minns jag också fast jag hade ingen aning om vad den hette. Tack för nostalgitrippen.
    Kram

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!