torsdag 16 juni 2011

min planerade LCHF-satsning...

...går sådär... igår råkade jag äta godis till lunch tex... och idag fick det bli en nektarin och ett päron till frukost... men joråsåatte... fast jag måste också erkänna att  jag har väldigt svårt för det där tänket om att fett skulle vara bra... i sådana mängder liksom... tror det får bli en proteinfokuserad kost istället... känns bättre i huvudet tänker jag...

och den där LCHP som jag trodde jag hade kommit på helt själv... den har ju Fredrik Paulun redan hittat på... såklart... den där Fredrik är galet påhittig...

så, tillbaks till min nygamla strategi...
  • mindre kolhydrater - bort med pasta, ris, potatis, bröd och övrig "till-mat" + självklarheter som  godis och sånt som är gott... (det är det svåraste)
  • mer riktiga produkter (bort med light-versionerna helt enkelt... förutom kvarg... kvarg är lätt av naturen har jag fått för mig... och även creme-fraich kanske)
  • fokus på proteiner...
  • ...och bra fett
  • inga grönsaker från under jord
  • och det svåraste av allt... så lite frukt som möjligt... förra sommaren levde jag på nektariner... nektariner och mariekex... detta kan komma att bli en tuff sommar, foodwise!
Så nu behöver jag din hjälp lite... jag behöver tips och idéer på bra hemsidor, jag behöver tips och idéer på frukostar, luncher och middagar... och för att göra min behovslista komplett... mellanmål...

7 kommentarer:

  1. här kommer lite tips på nyttiga mellanmål:
    *keso med kanel och äpple (oj, frukt...)
    *keso med kanel och utan äpple
    *keso
    *keso med kladdkaka (inte lika nyttigt, men desto godare. man kan byta ut keso mot grädde för att förhöja smaken).

    SvaraRadera
  2. haha, du är la för go! mycket keso blir det ja, och den där grejen med kladdkaka och keso, alt. grädde... den tycker jag låter allra bäst faktiskt! tack för tipset!
    kram!

    SvaraRadera
  3. Här kan du få en del tips om vad du kan hitta på att äta: http://kolhydrater.ifokus.se/
    Jag har en del recept-böcker om du vill låna också

    När jag är riktigt sugen på nåt gott funkar alltid chokladmousse! Vispa lite grädde och blanda ner smält mörk choklad :)

    SvaraRadera
  4. Du är ju toppen! Tack för tipsen och för att jag fick låna böcker också!!! och tack för idag!!! kram

    SvaraRadera
  5. Tack själv :)
    Se nu till att du kommer igång också! Och slarva inte bara för du drar iväg till Borlänge. Och gläm inte att vin är tillåtet i alla dieter. Och choklad (mörk så klart). Och... nä det var nog allt!

    Jo, kram förresten :)

    SvaraRadera
  6. Hej.
    Jag hamnade på din blogg då jag sökte på "lchf och festivalliv". Jag äter LCHF sedan en tid tillbaka och det kommer bli svårt men jag ska även hålla detta under min Festivalvistelse.(AS-taggad!!!!)
    Du bad även om lite tips till din "LCHF-satsning" och så här ligger det till. Om du säger dig själv att du skall köra LCHF gör det 100%, annars är det bara en ”simpel” lågkolhydratskost du kommer hålla dig till.
    LCHF är betoning på MYCKET fett som finns där för att hålla dig mätt samtidigt som fettet kommer vara din energikälla. Omställningen kommer ta dig ett par dagar(kan ta 2-3v) och om du är van att träna tufft och hårt kommer detta märkas nämnvärt den första tiden eftersom kroppen ställer om sig från att använda sig av energi från kolhydrater till FETT. Man känner sig svag och blir lätt yr.

    Vad än ditt mål med denna kostförändring aka Livsstil så är LCHF en metod som har många positiva effekter och det är olika för varje individ. Mina effekter är nr 1 = känner mig slankare (bara ett par dagar efter start och känner att jag minskar dag för dag (i princip)) 2 =viktminskning 3= behöver inte gå hungrig 4=godissug borta ( eller okej, ibland är man fan riktigt jävla sugen, men så länge man inte är hungrig står man lätt emot, tro mig)

    Lchf kan bli svårt för den som inte tycker om / kan äta ägg då detta är ett riktigt bra livsmedel inom lchf. Man bör tycka om smör, grädde och föredra proteinet(kött och fisk) före pastan/potatisen/riset/brödet (annars blir det svååååårt!)

    För att runda av lite ska jag ge dig lite tips på maten vanlig dag för mig.
    Frukost vid ca 6.30
    1 stekt ägg med 4 baconskivor + 1 kopp kaffe med grädde

    Lunch vid ca 11.30
    Köttbit med beanaisesås (ev tillbehör som ruccola eller smörstekt svamp)

    Middag (olika beroende på, som mellanmål kan jag tagit en koppkaffe med grädde)
    Lax i ugn med smaksatt philadelphia eller cremefraiche+majonäs med dill och citron (ev tillbehör)

    Om man är sugen på efterrätt är det tillåtet med vispad grädde + lite hallon (ca 1dl)

    Jag unviker sötningsmedel helt och hållet. Skulle aldrig få för mig att baka en ”lchf-kladdkaka” utan om jag vill ha det bakar jag en hederlig med socker. (=då håller jag mig borta från kladdkakan eftersom socker är idiotiskt, oförskämt gott och beroendeframkallande)

    Om pizzerian inte går att unvika ät endast pålägget (ex skinka/tonfisk/kebabkött + OST)

    Om du orkade läsa, Tack för det, hoppas det är till hjälp och ha en Grym festivalvistelse!!
    //Amanda

    SvaraRadera
  7. TACK Amanda!!! Wow, vilken kommentar!!! DU är ju grym ju! och välkommen! tack igen! kram

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!