onsdag 8 juni 2011

Min nya drog…

Ställningsbyggande… men mer om det senare…

Var var jag… jo jag visste inte vad resten av söndagen hade att erbjuda… sov en sväng och just som jag hade vaknat så ringde min vän Jennie och undrade när jag skulle komma och hälsa på dem egentligen, henne och Henrik och alla andra goa som var där och höll på med taket på deras galet vackra hus… direkt verkade vara mest lägligt, så jag tog och packade ihop en liten väska med kläder, min gitarr och en stor väska med ackord och texter...

vet inte riktigt hur jag tänkte när jag valde sommarklänning till takläggningsjobb... men allt verkade i full gång när jag kom dit och även markservice är ju något som skall göras, så vi fixade mat och umgicks lite istället... lät killarna klättra på taket... kalla det stereotypt eller sexistiskt... jag tycker man ska göra sånt man är bra på... och att klättra på tak i klänning är inte direkt praktiskt... inte när det blåser iallafall...


fantastiskt smutsiga, svettiga och grymt duktiga killar kom tillslut ner från det där taket och middagen var redo att intas... härligt tugg, trivsamma människor, god mat och gott vin... blir väldigt trevligt och gemytligt på något vis... fortsatte med lite stämning i soffan... av gitarren alltså... tydligen ska det inte "svänga mellan strängarna"... man lär sig något nytt varje dag... om med stämd gitarr blir det bättre ljud... när många sjunger med blir det ännu bättre... Sounds of silence... fast tvärt om liksom...


sen var alla trötta... själv hade jag ju inte flängt runt på ett tak hela dagen... iofs varit uppe i ottan och cyklat, men även sovit en stund... låg och lyssnade på alla ljud som finns i ett stort hus länge innan jag somnade... vaknade igen... somnade om... vaknade av solstrålarna genom fönstret... somnade om... vaknade av flugorna som surrade runt... men vad gör väl det? Det finns ju andra timmar att sova på... det är ganska härligt att uppleva hur ett hus vaknar på morgonen!... eller förmiddagen...

när alla hade kommit iväg och Jennie och jag hade ätit frukost i solen, pratat om omtanke och förtroende... om vikten att vara rädd om varandra... och sig själv... fick vi först klättrat lite på taket och fäst presenningen som lossat i ena hörnet och sedan gick vi bärsärk på en buske som stod lite dumt placerad i trädgården... med spett och spade försökte vi lösgöra rötterna såpass att vi skulle kunna dra loss den med hjälp av bilen... hade kanske gått... men Mats, Jennies pappa, kom till undsättning och fixade det utan bilens hjälp... lite knäckande men gott att det blev som planerat iallafall... hoppas busken klarar flytten!

Medan Jennie åkte och hämtade dottern lastade Mats och jag av byggnadställning från släpkärran... och eftersom det gick bra så rev vi en av ställningarna som hade någon del som tydligen inte var av samma sort som resten... och eftersom det gick bra så började vi även bygga upp ställningen igen, fast dubbelt så stor... kan inte säga att jag hela tiden trodde att det skulle gå vägen...

inte för att Mats inte vet vad han gör, för han verkar ha full koll... men jag har aldrig gjort något sådant tidigare... och då kanske man inte riktigt tror på sin egen förmåga och/eller styrka... men det gick faktiskt riktigt bra! och var riktigt roligt... fast lite mycket läskigt ibland när man skulle högt upp och det inte var riktigt ovingligt... nu har jag fått blodad tand... det är ju lite som att bygga med tekniklego... fast lite större och tyngre delar... galet roligt! kanske även för att man ser snabbt att det blir något användbart... kul var det iallafall!



Kvällen avslutades återigen med en trivsam middag, lite eftersnack och sedan var det hög tid att krypa till kojs... Sov där i natt också... hade lika svårt att somna som natten innan... vilket verkar dumt efter flera nätter av alldeles för lite sömn... förstår inte varför mitt sömnbehov helt plötsligt blivit så modest... så försynt... eller där ljuger jag, idag har det inte alls verkat i det dolda... hela dagen har jag ju faktiskt varit galet trött... inte helt oväntat iofs.

Fick iallafall bokat in en kväll/natt på Slussens Pensionat i juli. Kristoffer Ragnstam and the harbour heads spelar där den 17de... god mat, vacker miljö, bra musik, goda vänner... vad mer kan man önska??? ser fram emot massor!!!

idag har jag varit och tittat på ett litet torp jag kanske ska öva mig på i sommar... testa och se om det verkligen är något för mig... Malin har vänner som har ett torp som lite grann har blivit förbisett de sista åren... ett litet rött torp utan el och vatten som kanske skulle bli glatt av lite besök i sommar... Malin, barnen och jag har varit och tittat på det idag... jättefint och jättemysigt... så just nu försöker jag bestämma mig... försöker jag komma  på om jag ska våga ge mig ut i landsbygden utan varken el eller vatten... vatten kan jag lösa... men hur gör man utan el? Hur ska jag då kunna blogga? hmm... det är tur att jag inte måste bestämma mig idag!

Nä, nu är detta inlägget alldeles för långt... igen... och då har jag ändå kortat av det ett par gånger ska du veta... ja, det gick inte superbra, det erkänner jag... men jag kompenserar med att skippa dagens lista... slänger bara in ett par bilder på dagens trötta...

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!