onsdag 22 maj 2013

Det var inte meningen!

Eller jo, det var det... men jag trodde inte han skulle ta det så personligt!

Satt i godan ro och målade naglarna... tänk dig tuggummirosa med glitter... fast turkost... rätt taky egentligen... vet inte hur jag tänkte riktigt, men iallafall... målade naglarna gjorde jag... i en tuggummirosa fast turkosglittrig färg...

Telefonen ringde och jag svarade såklart... någon j-la telefonförsäljare som egentligen inte alls ville sälja något till mig... man undrar ju isåfall varför han ringde! Det var ju knappast för att vara artig! Frågade lite om mitt nuvarande elavtal och var väldigt snabb med att påpeka, igen, att han inte skulle sälja på mig något annat elavtal när jag sa att jag var nöjd som jag har det... det var något sabla tjafs om att de förhandlar med elbolagen för att få de bästa priserna... yadayadayada...

När jag ändå inte var intresserad utan försökte få honom att begripa att det inte var någon idé så började han, återigen, tjata om hur många kunder de har... men nejdå han skulle inte sälja något till mig... jag frågade då vad han hade tänkt tjäna pengar på... gissar att det inte var en ideell organisation liksom... så blev det något vagt om att de pressar priserna åt oss kunder... "du förstår ju själv att elbolagen inte blir direkt glada när vi kommer och ska förhandla!"... eh... nä, inte de heller, tänkte jag...

Så jag bytte vinkel på det hela... försökte förklara att jag inte tycker att priser skall pressas hela tiden... det är liksom inte rimligt att vi inte ska betala för att leva, äta, klä oss... när det gäller klädindustrin så är det ju rätt skrämmande tydligt att priserna är för låga... om man betalar 50:- för ett linne så är det ju bara att räkna lite på vad klädkedjan skall ha i vinst för att kunna ha alla sina butiker med A-lägen och personal, inköpskontor, trendresor, tjänstebilar osv... frakt från Kina är inte gratis... fabriksägaren skall ha sin lilla del, sömmerskan sin lön... fabriksägaren för tyget skall bekosta maskiner och personal... det som blir över till bomullsodlaren är inte mycket, tro fasen han tvingas använda bekämpningsmedel för att få ut så mycket av varje skörd som möjligt...  och tro inte att det är bättre med dyra märkeskläder... där är det högre marginaler, fler led och mer pengar som måste gå till varumärkesuppbyggnad och reklam...

hmmm... var va jag?! tror minsann jag gled in på ett parallellspår... för ja, det samma gäller ju för allt vi förbrukar... det måste få lov att kosta så att vi A, inte lever slit-och-släng-liv utan blir mer rädda om våra resurser och B, inte pressar priser och snålar så att säkerheten sänks... om vi alltid kräver lägre priser så kommer det ju någonstans bli så att man måste tafsa på någon post... när det gäller el och kraft vore det ju antagligen galet dumt om man tog på just reparationsfonder! Just den här infallsvinkeln var han inte beredd på, den käre telefonförsäljarkillen... började propsa på att man kunde spara på sitt elförbrukande även om man betalade mindre... tillslut sa jag bara att han och jag inte skulle ha den här diskussionen... han lyssnade inte på det örat... så jag sa det igen, tror till och med att jag skrattade lite uppgivet när jag sa det...  men han fortsatte... tillslut sa jag till honom att det inte var någon idé, att jag är nöjd så som jag har det och att jag inte tycker att det är rätt sätt att gå... "så jag ber att få tacka för visat intresse, men jag är inte intresserad!"... och då svarar han mig, med ett helt annat tonfall än vad han hade haft under hela samtalet "jaha, men tack så mycket då!" och så la han på... jävla pucko!

Men naglarna blev färdigmålade under tiden iallafall och ja, det ser rätt taky ut!... eller turkost! Yooh!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!