söndag 27 februari 2011

stora bullbakardagen...

hos mig... brukar vara lördagkväll/natt innan vasaloppssöndagen, alltså första lördag-söndagnatten i mars... men då min kära bror fyller jämt i år och jag faktiskt vill vara med och fira honom så valde jag "baka och frys in" varianten i år. Tror nog det kommer att gå bra ändå, hoppas det iallafall!! :-) Bullarna skall alltså vara till vasaloppsdeltagarna, ett mycket uppskattat inslag som man inte gärna nekar dem. Förra året bakade jag 6 el. 7 satser bullar denna dag... i år gör jag bara tre... det är skönt att vi är fler som engagerar oss i år än bara K och jag!

Just nu är doften av nybakat nästan övermäktig här hemma... jo, det kan faktiskt bli för mycket... jag springer mellan datorn och ugnen, plockar ur plåt, ställer in nästa, penslar med ägg och strör med pärlsocker... försöker få plats med alla bullarna så de kan svalna eller jäsa beroende på vilket skede de är i... i ett litet kök blir det snabbt trångt... nu är det väldigt trångt! Bulldeg i bunke tar ju så mycket mindre plats än bulldeg som är utbakad... skriver lite... äggklockan ringer... och så är det igång igen...

 två av tre degar är utbakade och nästan alla plåtar färdiggräddade nu, bara två kvar... den sista degen har jag avvaktat med, tänkte få lite mer plats och komma lite mer i fas... ångrar nästan det nu... men bara nästan... och när jag tog en bulle (en av de mindre snygga) och ett glas mjölk till det så insåg jag ju att det bara är att sätta igång att knåda, kavla, bre ut, rulla ihop, skära, jäsa, pensla, strö och grädda... det är ju så vansinnigt gott!!! (tydligen så får jag lov att äta hemmagjorda kanelbullar också, iallafall som smakprov... det går INTE emot mina principer heller!)
Tänk va fiffigt det hade varit om man kunde skicka doft via internet... inte all doft, men just bulldoft hade väl varit trivsamt... än mer trivsamt hade det kanske varit om man kunde skicka själva bullen...

6 kommentarer:

  1. Den lilla i mitten ser också ut som en sån man får lov att smakprova :)

    SvaraRadera
  2. Så himla mumsigt! Det är ju nästan så man börjar överväga att åka vasaloppet enkom för att få smaka dina bullar...!

    SvaraRadera
  3. Catrine - det kan hända att man fick det... och den som ligger bredvid också, den lite skeva... kanske... är ganska nöjd med att jag va förutseende nog och åt middag INNAN jag började grädda bullar... annars hade jag kanske fått skicka meddelande till alla deltagare till söndag att man får ta med egna bullar om man vill ha det i år! =D

    Madeleine - ja, det finns inte mycket som slår nybakade bullar ju... du behöver ju inte åka det riktiga vasaloppet heller, det är ju bara ett spinningpass på fyra timmar du behöver vara med på, utan snö och kyla dessutom! =D Bra va?!?

    SvaraRadera
  4. Kan du inte komma ner till Lund och köra ett spinningpass här? Ta gärna med lite bullar :-)

    SvaraRadera
  5. Anne - fixar du spinningsal så fixar jag pass och bullar! Nemas problemas! Men det behöver finnas headset också... mikrofonkåtare instruktör än mig har man börjat leta efter... i förebyggande syfte! =D

    SvaraRadera
  6. Åh gud så gott det ser ut! *skynda mig ut härifrån*
    : )

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!