måndag 28 februari 2011

för sent för edelweiss

Denna går ganska varm hemma hos mig just nu, både på Spotify, i huvudet, på gitarren osv...


Du säger att kärleken
aldrig var till för dig
Att du aldrig känt vinden
högt över trädtoppen
Du säger att den delar
sig vid kinden
Och blir hel igen
bakom dig

Varje moln är trasigt
Du räknar allt sorgligt
natten lång
Och hon du älskade en gång
Och kanske älskar än
Spelar det någon roll?
Nej kanske ingen
Kanske allt egentligen

Du säger 'har du tändstickor?'
- Ja tillräckligt om du vill bränna ner stockholm
'Och har du vin och sprit?'
- Så att det räcker att få hela fjärden
full av sorger
Allt, det är för sent
För sent för vin,
för sent för kärlek
ren som snö
Inatt finns ingen väg tillbaks

Och du undrar vem
som kysser henne nu
Du undrar vem
Vem om inte du
Och läpparna,
du kallade dina
Det gör ont att veta
Men lika ont att undra...

Texten är ju så fin och hemsk och tung men fin och vacker och fin igen på samma gång! Jag undrar ibland hur många tändstickor som skulle vara tillräkligt om man ville bränna ner Göteborg... inte för att jag ska, vill ju inte tro att folk tror att man är pyroman... men ändå! Behöver ju inte ta hela stan heller, det räcker ju  med väl valda delar när jag tänker efter! men som sagt, någon pyroman är jag inte!!! =D

Det är något visst med Håkan Hellström... så äkta på något vis... inte konstlat och skolat... så rakt in i hjärtat och själen, där det gör ont eller är glädje... kan lyssna på honom hur mycket som helst, verkar inte kunna tröttna på allt klokt han sjunger . Sen är det ju gör gött att han använder sig av dialekten också, hur många har med ordet "tjomme" i en text liksom?? =D Man blir ju bara glad, i allt det ledsamma!

4 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen inte med den mannens sätt att sjunga... huuuuvvvaa!

    SvaraRadera
  2. det är en vanesak! Han sjunger ju inte direkt falskt egentligen, bara inte så rakt som man kanske är van vid... men jag älskar honom! Har faktiskt en deltagare som gått från "står inte ut" till "Håkan Hellström spotify playlist" på tre veckor... jag kör en del Håkan på mina pass, det gör susen... man vaggas liksom in i härligheten på något vis. =D Ska inte försöka övertala dig, men håll med om att texten är fin! =D

    SvaraRadera
  3. Älskar just denna låten men är inte heller något fan av Håkan. Egentligen... Ändå gillar jag honom. Konstigt det där.

    SvaraRadera
  4. A-K - ja, det är konstigt, lite av en hatkärlek fast kanske ändå inte på något vis! Fast man kan ju inte älska alla, ibland räcker det ju gott och väl att bara tycka att det funkar liksom! kram på dig!

    SvaraRadera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!