torsdag 15 augusti 2013

jag får inte ihop det...

Vrider och vänder, räknar, tänker, funderar och räknar lite till... förstår inte hur det kan komma sig att den ena summan ser så bra ut, den som räknar ut vad det skulle kosta i månaden om man lånade X antal tusenlappar av banken... när man kollar på den så tycker inte jag det verkar vara så sabla orimligt alls... men så går jag in och kollar på vad jag skulle få lov att låna och då verkar det ju knappt som att jag skulle få lov att bo kvar i min egen lägenhet egentligen!

OCH ännu mer förvirrad blir jag när jag då råkar sladda förbi en tidning där det står något om studentbostäder, 28m2 med en hyra på cirkus 5000:-... som student har man en nettoinkomst på 8-9000... jag har mer än dubbelt så mycket och ändå får jag inte ha en månadskostnad på mycket mer än 7000 för att banken ska få ihop sin kalkyl... sure bacon, det är inte rimligt att låna för mycket pengar och sätta sig på någon sorts pottkant... det köper jag också, men detta känns lite absurt!

Fast mest gör det kanske det för att jag fortfarande inte kommit på hur jag ska hosta upp de där 400 000 pengarna... för att citera en kollega "det hade jag inte haft råd med, inte ens om jag hade sålt mig själv i flera år!"... för det är liksom sådana lösningar, helt uteslutna såklart, som verkar finnas... råna en bank, sälja knark eller sälja sig själv... det klingar inte som någonting jag skulle vilja göra... alls! Men som du förstår, alla, icke kriminella förslag, mottages tacksamt! Även de kriminella faktiskt, det är ju upp till mig att veta vad som är rätt och fel! /

Men men, jag har bokat värdering av min lägenhet nu iallafall... man måste börja i någon ände... enligt kvinnan jag pratade med på banken så var det en bra ände att börja i... "lets start from the very beginning, a very good place to start... when you read you begin with A B C, when you sing you begin with Do Re Mi..." och ja, när du vill köpa hus börjar man tydligen med att värdera sin lägenhet! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!