måndag 17 september 2012

Shanghai i all ära, men det är sant som det sägs: borta bra men hemma bäst!!

Ja, så är det nog... det är iallafall väldigt gott att vara hemma.. hur bra resa det än varit! Shanghai med omnejd har visat sig från en väldigt bra sida, lite varmt och väl fuktigt de första dagarna men sedan lugnade det sig en aning, alldeles lagom... För två år sedan var jag i Shanghai för första gången, då tyckte jag att all mat jag blev serverad var lite läskig... visst, det var en fräck stad och en rolig resa, men när det blev bestämt att jag skulle åka igen var det inte utan en viss tveksamhet över just kosten... ja, inte bara kosten såklart, hela den där uppstoppade känslan jag upplevde förra gången var verkligen inte något jag längtade efter att återuppliva...

Men denna gången har verkligen gett mig mersmak... inte så mycket på luftfuktighet, skitiga toaletter, slemmig mat i jello-konsistens (som jag älskar, Jello alltså, men det är också det enda dallriga jag tycker om) och kött/fisk med ALLT-går-ner-känsla... dvs. man äter allt man kan... resten spottar man tillbaks på tallriken... just det längtar jag inte tillbaks till... faktiskt... men pulsen, utsikten, jobbet, besöken på fabriker där man får vara med i processen att presentera en skiss, välja material, diskutera lämplighet och eventuella justeringar. Det, det älskar jag! Fokuset, inblicken, ansvaret och delaktigheten, det är det bästa!

Nästa gång jag åker ska jag ha med mig minst ett par skor med klack... kinesiskorna klär sig väldigt piffigt... man känner sig som en slashas när man kommer i jeans, top och ballerinaskor/converse... inte för att det spelar så stor roll hur man klär sig kanske, jag sticker ut så mycket ändå som västerlänning, till och med i en storstad och metropol som Shanghai, men ändå, det gör ju inget för självkänslan att känna sig lite piffad iallafall!

Men va gott det var att vakna i sin egen säng imorse!!! Även om vi bor på ett jättefint hotell som lämnar mycket lite att önska så är den egna kudden, det egna täcket osv. alltid goast... hemma är alltid hemma liksom, hur bra man än har det någon annanstans! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!