fredag 19 september 2014

Det blev mos av alltihop!

Jag är bra på vissa saker, dålig på andra... i onsdags morse vaknade jag med ont i halsen och feber... förkylningen hade nått även mig... så jag låg hemma och sov hela dagen... igår samma sak... sova, slappa och försöka mota Olle i grind... eller inte mota, mer tråka ut så mycket att han/förkylningen skulle ge sig... idag började jag med att sova halva dagen... sedan fick jag nog... duschade och åkte till Willys i Sisjön för att storhandla... en jäkla svettig och virrig storhandling... men ja, skam den som ger sig... åkte hem med en del av vad jag skulle ha iallafall... tror nästan jag fick med mig allt, vi behöver ju inte så mycket faktiskt!

Bland annat fick jag med mig 2,5kg äpple, för att göra äpplemos till farmor. Så det har jag gjort nu, kokat och passerat i min fantastiska kitchenaid med passertillbehöret. Det är så jäkla bra, sätter guldkant på hela kitchenaiden!

Så ja, jag är rätt kass på att vara förkyld och hålla mig i säng som jag säkert borde... men jag är en jäkel på att göra äpplemos, det är jag! Gör det lättsockrat, knappt 1dl socker till en liter mos, det blir alldeles lagom sött. Men med så lite socker blir hållbarheten lite sisådär, så man får frysa in moset för att vara på den säkra sidan.

Hur man gör? Man tar ett gäng äpplen, tvättar dem och skär dem i bitar, skal, kärnhus och allt, lägger bitarna i en stor kastrull, häller på ett par dl vatten (beroende på mängden äpple) kokar upp och sänker värmen, Om man vill kan man slänga i en kanelstång i kokeriet också, glöm inte att ta upp den innan du passerar moset! Låt koka en stund på låg värme, med lock, tills äpplebitarna är mjuka. Sedan kör man sörjan i passervagga eller passertillsats till en köksmaskin till ett fint mos, allt bös, dvs. skal, kärnor osv separeras och kan slängas. Moset mäter man upp och bestämmer sig för mängd socker (jag tar ca.1dl/l mos) och rör ner, samt askorbinsyra (det står på paketet hur mycket man ska ha). Askorbinsyra har man i för att man ska bevara den ljusa färgen på moset,

Voila! Häll upp på lagom stora burkar att ställa i frysen och ta fram en och en allteftersom. Så jäkla gott att inte behöva läsa på någon innehållsförteckning om vad det innehåller... eller ja, läsa och inte förstå ändå vad som är i...

Nu ska jag sova en stund... det tar på krafterna att vara husmoderlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!