onsdag 26 augusti 2015

Årets glögg!

Japp, igår kväll satte jag glöggen som ska vara klar lagom till jul tänkte jag... egentligen är jag kanske lite tidig, men samtidigt så mår den bara bra av att stå och gotta till sig i flaska i några veckor extra så jag tänker att det nog är alldeles lagom faktiskt.

Årets första sort blev en variant på äpple, apelsin och röda vinbär. Jag hittade något recept på nätet en dag som jag utgått ifrån och sedan har jag liksom mixtrat lite på eget bevåg...

7 kg äpplen (syrlig sort)
1 kg apelsiner
1 kg röda vinbär
150 g russin
3 bitar pomeransskal
3 kanelstänger
1 tsk vaniljpulver (utan socker)
1 påse hela nejlikor
2 cm färsk ingefära
5 g hela kardemummakärnor
9 liter vatten
½ påse vinjäst
2 g vinsvavla
2 g jästnärsalt
4 kg socker
jässtopp

Jag fick hjälp av Anders med att krossa äpplena i köttkvarnen. Apelsinerna skar jag i tunna skivor och så slängde vi i vinbär, russin och alla kryddorna innan vi hällde på det kokheta vattnet. Sedan fick det stå och svalna under lock under natten. Imorse var det tillräckligt svalt för att jag skulle kunna tillsätta vinjästen och röra runt. Nu är tanken att det ska få stå och dra ur alla gottigheter ur frukten och kryddorna i några dagar innan jag silar av det, blandar i sockret och jästnärsalt samt vinsvavla och ställer att jäsa i jäshink i några veckor. Sedan, när det slutat "blublubba" i jäsröret är det dags att tillsätta jässtopp och slår bort kolsyran och låter det stå och vila i ytterligare några dagar innan det är dags att hälla på flaska.

Min vana trogen så gjorde jag ju inte bara en sorts glögg... varför nöja sig liksom?? Det är ju lika bra att greja dubbelt när man ändå håller på! Så det blev en variant på rödbetor också!

2 kg rödbetor
150 g russin
2 skivor knäckebröd
3 bitar pomeransskal
3 kanelstänger
1 tsk vaniljpulver (utan socker)
1 påse hela nejlikor
2 cm färsk ingefära
5 g hela kardemummakärnor
9 liter vatten
½ påse vinjäst
2 g vinsvavla
2 g jästnärsalt
4 kg socker
jässtopp

Skala och skiva/hacka rödbetorna i små bitar, häll i kryddor, russin, knäckebröd och socker i en jäshink, Koka upp vattnet och häll över. Sätt på locket och låt stå och svalna. Imorse rörde jag ner jästen och satte på locket med jäsröret igen. Nu får det stå och gotta till sig det med i några dagar innan jag silar av och smakar av det för att sedan låta det stå och jäsa i godan ro i några veckor. Vin gör man ju tydligen samma med men man har olika frukt och kryddor... jag testar mig fram och ser om det blir gott helt enkelt!

2 kommentarer:

  1. Precis som du skriver... bra att vara ute i god tid ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det! Hellre ute i god tid så det hinner stå till sig lite än att man får dricka något syrligt... det kanske man får iofs, inser att tiden inte är en helt vattentät försäkring här, men det kan ju inte skada! =D

      Radera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!