söndag 6 juli 2014

Flädersnaps in da making

I fredags slängde vi ihop flädersnapsen att stå och vila över helgen... några klasar fläderblommor, några dl sprit så det täckte blommorna, några strimlor gul del av citronskal med en potatisskalare (en fjärdedel av citronen typ) och ett semistadigt squezz med honungsflaskan i en glasburk... Så fick det sedan stå där på diskbänken och dra i 1-2 dygn...



Vi tog det säkra före det osäkra och gick på den berömda medelvägen 1,5 dygn... silade av ett par gånger genom kaffefilter imorse... måste säga att det blir lite mysko urinprovsfärg på det hela... men men, det smakar fläder och sprit  iallafall... spädde med lite mer sprit och hällde upp på flaska i väntan på framtida kräftkalas kan tänkas!

Nu har jag fått smak för det här med att göra egen dryck av starkare karaktär... hallonlikör och svartvinbärsdito har därför idag plockats ingredienser till... återkommer med how to och resultatet!

Eh, jo, det var jättekonstigt att stå och smaka av snaps innan frukost imorse, om än så lite smakprov man tog så kändes det aldrig riktigt rätt! Tur är väl kanske det!

6 kommentarer:

  1. Åh, det måste jag prova! Får bli en blompromenad imorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I de recepten jag läste stod det att man bara skulle ha 4-5 klasar, jag tog det dubbla... tänkte att det nog är gott och så blir det kanske mer smak utan att det behöver stå och dra så länge och riskera att bli beskt. vet inte hur det blir om några veckor till kräftskivan men äckligt är det ju typ alltid med snaps! =) men roligt att ha gjort egen!

      Radera
  2. Vadå, startar inte du alla dina söndagar med snaps innan frukost? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi, jo, eller en stadig grogg... men det ser ju så illa ut att skriva ;-)

      Radera
  3. Snaps har jag bara provat en gång, ett litet glas. Jag tyckte inte om det. Men fläder tycker jag om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt olika smak på olika sorter har jag lärt mig, en jag drack förra midsommar var riktigt god... tror inte min flädersnaps kommer att bli lika bra... tyvärr!

      Radera

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!