torsdag 23 juni 2016

Jane Austen kostymer på Tjolöholms slott

I helgen var vi på utflykt med dräktsömnadsgruppen (är ju med i en sådan för att få stöd och hjälp när jag syr min folkdräkt) till Tjolöholms slott. Just nu och fram till 25 september pågår en utställning med dräkter som varit med i filmatiseringar av Jane Austens romaner, bla Stolthet och fördom samt Förnuft och känsla. Så ja, man får se skjortan + övrig klädsen Mr Darcy (Colin Firth) badar i bland annat... måste erkänna att det faktiskt spratt till lite i kroppen när man stod framför den där skjortan... den scenen, när Mr.Darcy badar alltså, kan ju vara en av de bästa scenerna i filmhistorien!

Vi gick guidad rundvandring på slottet och jodå, det var jättebra och intressant, men antalet kostymer var lite snålt tilltaget tycker jag. Eller så beror det på att jag hade hoppats på att få se några fler av klänningarna de har på sig. Jane Austen filmatiseringarna är ju som en våt dröm för vilken lite lagom dräkthistorieintresserad människa som helst, då jag absolut tillhör den skaran så ja, då är det inte förvånande att jag hade hoppats på mer klänningar, mer spets, mer släp och fina hattar... men man kan inte få allt, att Mr Darcys klädsel var med och den klänning som Elinor Dashwood (Emma Thompson) bär när Edward Ferrars (Hugh Grant) friar till henne och hon liksom tappar andan/brister ut i gråt av glädje var riktiga höjdpunkter om du frågar mig!

Efteråt gick vi och fikade, hade beställt picknick korgar men då vädret inte riktigt inbjöd till att slå sig ner på de stora gräsmattorna satt vi inomhus istället och sedan gick vi vidare till almogebyn, arbetarbostäderna som var riktigt fina. En riktigt härlig söndagsutflykt med dräktgänget och en del respektive. Kul att träffas annat än bara på våra sykvällar också!

Det är inte utan att jag längtar efter en ledig dag i sommar med regn och rusk så man kan sitta inne och kolla på lite Jane Austen faktiskt. Och har du vägarna förbi Göteborg med omnejd och aldrig varit på Tjolöholms slott så tycker jag absolut du ska passa på! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!