måndag 8 februari 2016

Men goda blev de iallafall!

Anders fyllde år igår och jag gjorde mig till och skulle baka... småkakor an mass skulle jag baka tydligen!... Det blir ju lätt så när jag ska göra någonting... jag kan inte riktigt hejda mig utan ska dra till med hela registret... i detta fallet inte en eller två sorters småkakor utan fyra... tre för lite om man ska gå på den gamla "regeln" om att det ska vara sju sorters kakor, så får jag lov att vinkla det så då hade jag ju verkligen bromsklossen i marken!

Hur som helst, jag har alltid sett mig själv som ganska duktig på att baka... jag var inte mer än 10-12 år när jag stod och bakade både dubbla och trippla satser kanelbullar hemma... så i torsdags började jag förbereda... drog fram matberedaren och började med bondkakor... gjorde en rulle av degen och la i kylen, lika dant med en blåbärsvariant av schackrutor... dessa skulle bakas ut på lördag tänkte jag...

Sedan, nöjd med min effektivitet och resultatet, tog jag mig ann att göra Hallongrottor... följde receptet till punkt och pricka fram till "lägg kulorna i små kakformar"... vi hade inga små kakformar hemma så jag tänkte att det nog skulle gå bra utan... man kan säga att jag hade fel... mina hallongrottor flöt ut och blev något som liknar bondkakor med sylt på... jättegoda, men absolut inga hallongrottor!

I lördags gjorde jag ett nytt försök... Anders hade köpt formar och jag kände mig hoppfull... skulle jag aldrig gjort... man kan säga att det blev samma resultat, fast eftersom jag då använde formarna så klättrade istället degen upp mot kanterna och det bildades som en krater eller skål... sylten, den åkte ner i botten och gömde sig...

Men även dessa var väldigt goda! Men ja, har du ett idiotsäkert hallongrottsrecept så får du hemskt gärna tipsa mig om detta! Min plastmorfar älskade hallongrottor så det är lite prestige att fixa detta tänker jag... och ja, om han har sett de försök jag gjort under veckan från sin himmel så skrattar han nog fortfarande åt mina misslyckade försök...

Tårtan däremot, den blev askalas! Två paket tårtbottnar så det blir en superhög och fin tårta, massa gott smaffs emellan lagren och sen bara grädde och jordgubbar på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!