torsdag 14 januari 2016

Hur fort gick det här då?

Halva januari är snart över... det var ju typ i helgen tänker jag som jag misslyckades med crème brûléen tre gånger till vår enkla lilla nyårsmiddag för två hemma i majorna.... men så är det ju inte, det har gått två veckor sedan dess...

Är du fortfarande kvar på hur i hela världen man kan misslyckas med crème brûlée?! Ja, jag med egentligen... fast jag vet ju att jag gjort det! Jag använde ett, för mig, nytt recept... det skulle jag aldrig ha gjort... skulle aldrig försökt göra en smalvariant av en klassiker... men jag följde receptet till punkt och pricka... trodde jag iallafall... men det kan jag ju inte ha gjort!

Gjorde hur som helst som man alltid gör, bakar av i vattenbad... men där gick det nog fel första gången... i receptet stod det ingenting om vattenbad... jag bara antog för att det är så man brukar göra just  crème brûlée... hur som helst, den stelnade inte...

Så jag läste om receptet och insåg att jag gjort som man brukar men inte som det stod i just detta recept... så jag bakade om den i ugnen igen, utan vattenbad... det funkade inte det heller... varför vet jag inte, men det blev fel iallafall...

Det sista felet jag gjorde var när jag skulle plocka ur formarna ur ugnen, en och en som stod på gallret och tar med en sån där flasktång som man använder när man häller upp varm saft och sylt på flaskor/burkar... men jag tog inte tag ordentligt så formen välte och hela innehållet av gräddmjölk, äggula, socker och vaniljsocker rann ut och landade i botten av ugnen...

Så kan man också göra, iallafall om man vill städa ugnen! Crème brûlée-försöket åt vi med sked... tänkte först strött på rårörsocker och bränt av den men sockret sjönk ju bara som en sten till botten av formarna så det var ingen idé! men det var gott ändå... lite som att rosor i ett sprucket krus ändå alltid är rosor alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!