måndag 25 juni 2018

Midsommar kort och gott!

Javisst, det blev midsommar i Stenhålt också! Inleddes med en väldigt lyckosam tur till Systembolaget efter jobbet i onsdags, för min del alltså... nästan ingen kö och när den lilla kön jag hamnade i var både trivsam och kvick. Som grädde på moset fick jag dessutom visa leg. så ja, jag var själaglad!

Sedan var det visst så att jag hade fått en härlig idé om att jag ville göra en midsommarstång inspirerad av Dalarna... där klär de ju sin flaggstång på ett sjusärdeles vackert sätt... och ja, om tanken var god och det är den som räknas så blev även vår flaggstång fin... men inte riktigt så fin som min tanke var. Eller, fin och fin, såhär ungefär hade jag tänkt mig det hela...


I torsdags kväll satt jag i vinterjacka, mössa och trotsade både knott och regn utomhus i närapå fyra timmar och band en lång lövgirlang som skulle viras runt själva flaggstången. Sedan var min plan att det skulle hänga en krans runt flaggstången ungefär 4m från toppen... den gjorde vi klart i fredagsförmiddag... och sedan när vi skulle hissa upp allt i flaggstången, med vimpeln överst liksom, så var hela schabraket för tungt... så det fick bli utan krans... men då vet jag det till nästa år!

Klockan två kom gästerna och ja, vi gjorde som de flesta andra gissar jag, började med sillunch som rundades av med en riktigt god (om jag får säga det själv) jordgubbstårta. Och sedan chillade vi en hel massa innan det var dags att sätta på grillen och fixa middagen. Här någonstans slog värsta migränen till på mig så jag var kanske inte den peppigaste av värdinnor man kan tänka sig, men ja, det blev bättre och vi rundade av kvällen bra tycker jag, med jordgubbar och glass runt midnatt.

Varför är det alltid så att man tror att man måste äta för hela året på våra högtider just? Midsommardagsmorgonen var vi nog alla lite trötta, men vi fick ätit frukost och firat midsommardagsförmiddag ihop iallafall och sedan åkte gästerna hem och vi röjde i trädgården.

En riktigt mysig, härlig, hjärtlig och god midsommar! Precis som man önskar sig... eller ja, jag hade ju önskat att midsommarstången var tipptopp och att jag hade hunnit göra blomsterkrans till både dörren och ljuskronan över matbordet. Men man kan inte få till det alla gånger!

Som vanligt glömmer jag alltid av att ta kort också... men såhär såg "midsommarstången" ut iallafall!


Skulle varit mer jämnt snurrad runt flaggstången, men det var svårt att få till, särskilt med en ledsen ettochetthalvtåring som sprang efter oss och gallskrek när vi gick runt och försökte få till girlangen... man får vara glad för det lilla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!