måndag 14 januari 2019

Mitten januari

Det är konstigt det där med tiden... den går både fort och långsamt på samma gång på något vis. Känns som en evighet sedan vi stod i midnatten och skålade in det nya året med goda vänner, och våra barn som inte hunnit somna innan tolvslagsbestyren. Och samtidigt känns det som att januari just har börjat.... fast vi är ju redan mitt i, även om jag i min längtan till våren skulle kunna tänka mig att vara i slutet, av januari alltså.

Vi städade ut julen i lördags, fem flyttlådor jul har vi, och då är inte adventsljusstakar, julgransfot och en extra, lite mindre låda medräknad i det... inte allt grönt man släpar in och dammsuger upp från golven några veckor senare heller... men tre av lådorna är julgranskulor, julgransbelysning, glitter etc. Jag är mycket nöjd med min julgranskulssamling, men blir ändå förvånad och lite purken när Anders ifrågasätter behovet av fler kulor... man behöver väl alltid fler kulor?! Hur som helst, just i detta nu är vårt förråd under trappan hyfsat städat, iordning och sorterat. Man kan gå in i det så långt man kan gå in  utan att slå i huvudet i trappan/taket. Det händer bara ett par gånger om året... igår gick jag in och bara ställde mig där ett par gånger, bara för att känna känslan. Så gött!

Har en dröm om att kunna ha som en presentinslagningsstation där inne, alla snören ska hänga på någon slags rullmojäng på väggen så det bara är att dra ut utan att oroa sig för att hela rullen trasslar sig. Presentpappren skulle man ju helst vilja ha på såna där de har i butiker, stora rullar med inbyggd avrivare... en uppfällbar skiva att jobba på, sax i ett snöre bredvid, tejprulle som alltid står där den ska... sånt drömmer jag om... då är nog livet rätt bra härligt faktiskt! Vi får väl se om det blir förverkligat någon dag, såg igår att Ikea "hör bön" iallafall, de har något nytt kontorsaktigt system inspirerat av verktygsväggar. Du vet såna där med skivor med hål i där konturerna på verktygen är målade så man vet var varje verktyg ska hänga. Ska mäta och räkna lite på det där!

Ikea ja, vi är ju frekventa Ikea-besökare i vår familj. Igår var vi där på jakt efter en bokhylla/någonformavlösning för barnens böcker och spel. Det blir dåligt att ha precis alla leksaker i trälådor på golvet... tillslut blev det en Billybokhylla modell mindre, med dörr. Superbra och käck möbel till andra utformningar av hemmet senare i livet, när entrén inte agerar lekrum.

Är inne i ett stim av att få ordning just nu, vi fick aldrig riktigt till vissa områden i huset när vi flyttade in för drygt 1½ år sedan, då var det mest fokus på att få undan grejer, barnsäkra i takten det behövdes och stuva undan. Nu, när barnen ändå härjar överallt, typ, finns faktiskt tid till att organisera undanstuvningen så att det inte blir kaos varje gång man ska ha fram något. Jag känner starkt att våra dymosar, ja vi har två, ska få jobba i helgen som kommer.

Igår när jag frågade Wilhelm vad han ville ha till middag svarade han först gröt, men sedan ändrade han sig och ville ha pizza. Tror faktiskt det var första gången han förstod vad jag frågade om, eller så var det första gången han svarade så att jag förstod... hur som helst, pizza fick det bli! Vi tog fram en barnkokbok, letade fram en pall, förkläde och ingredienser och så fick han hälla i och röra... själva rörandet var dock alldeles för roligt så när det var dags att knåda och kavla ut degen så tog humöret över. Det gräts och skrek och protesterades så till den milda grad att han dessutom trillade av pallen... men det gick bra och Anders fick komma till undsättning. Jag kavlade ut degen i smyg till två små pizzor, en till dem var. Wilhelm fick/hann lägga på lite tomatsås och någon ostskiva innan humöret tog över igen (2-års-trots någon?!?). När de var i ugnen va allt lugnt och fridfullt igen dock, och spännande att se hur osten bubblade sig!  Och jo, de var tydligen vansinnigt goda, Anders och jag fick knappt smaka! Så det blir mer pizzabak framöver, kanske med lite mer tålamod från mammans sida, kanske även lite bättre planering från samma mammas sida... men skam den som ger sig!



1 kommentar:

gillar vad du just läst?! lämna gärna en kommentar... jag skulle bli superjätteglad!

vet du inte hur man gör? Det är jättelätt... skriv din kommentar och sedan bara man väljer Namn/Webbadress i rulllisten nedan (ska det vara så många "L"???) skriver in sitt namn, om man har en webbadress kan man fylla i där också, annars lämnar man blankt... och tryck på "skicka kommentar" (ibland får man trycka några gånger för att det ska fungera) simsalabim så blir vi båda glada... iallafall om du skrivit något snällt... och det gör vi ju bara... det ska ju vara en trevlig och trivsam atmosfär här inne! TACK!!!